Khamis, Disember 11, 2008

Sorotan Sehari berjaulah




Sorotan sehari berjaulah……

Sabtu - 6 Disember 2008 / 8 Zulhijjah 1429

Awal2 pagi lagi kelihatan beberapa kelibat bergerak melepasi pintu gerbang SAMTTAJ. Matlamat utama adalah untuk melihat suasana sebenar kawasan penginapan peserta PKN yang akan datang. Dari 1 dorm ke 1 dorm, aspura aspuri, keluar masuk toilet, jenguk2 surau, intai2 dewan makan…ok, best! Alhamdulillah, satu perkara dah settle.:) Snap sana , snap sini….Flash2 camera pun bekerdipan disekitar kawasan sekolah pada waktu pagi yang dah dikira tak berapa pagi tu; 10.30am..

Selepas itu, kelibat2 tadi tu pun terus bergegas ke jalan limau manis di sec.4, berkumpul untuk ke majlis walimah akh Usayd. Sementara tu tertarik melihat telatah pakcik Lan & makcik Min melayan kerenah puteri tunggal mereka untuk bersiap. Betulkan tudung, brooch kena matching dengan color tudung, fesyen tudung lilit2 ala2 Wardina, pin kiri dan kanan, stokin jangan lupe… Hehe..kelakar2… Terdengar pakcik bersuara, `women are more complicated than men'… Is it ryte?? No komen………/:)


Lebih kurang pukul 12tgh, sebuah lagi kereta ikhwah tiba, tengok2 alamat dan dengan cofident nya konvoi pun berlepas menuju destinasi; Surau at-Taqwa Bdr Baru Bangi.. Awal-awalnya terpusing-pusing dan tersesat-sesat juga la. Tapi ada pengajaran besar yang kami dapat di sebalik `kesesatan' itu. Pakcik kata, macam ni la hidup kita kat dunia. Walaupun kita dah ada alamat yang ingin dituju di tangan, tapi kita pun boleh sesat juga lagi. Kenapa? Sebab kita x tau macam mana jalan sebenar nak menuju alamat tersebut. Macam tu juga perjalanan hidup manusia. Allah dah beri alamat yang betul dah ke mana kita harus tuju selepas hidup ni. Insyalah semua tentunya nak ke syurga. Tapi tak semua orang tau macam mana jalan yang betul nak menuju ke syurga tu. Ramai juga yang terbabas, tersesat, terjunam, dalam perjalanan menuju jannah Ilahi. Alamat lengkap dah ada; syurga. Direction perjalanan pun dah ada; rukun Islam, rukun Iman, Quran, hadith. Tinggal usaha kita aje lagi yang diperlukan untuk berusaha untuk mencari destinasi dalam alamat tersebut. Cari…cari…jangan x cari.. Explore habis-habisan… sebabnya kita akan menjadi manusia yang paling rugi jika terlepas peluang ini…!

Alhamdulillah, usai solat Zohor, dengan tak semena-mena konvoi dari Petaling bergabung dengan konvoi pengantin lelaki. Kami disambut meriah oleh keluarga pihak perempuan. Paluan kompang dan alunan selawat menyambut ketibaan rombongan pengantin lelaki. Akh Usayd & pasangan ceria sedondon dalam persalinan color gold. Rezeki kami agak murah hari ini, dapat makan 1 khemah dengan pengantin. Kiranya macam dapat meja VIP la ni..hehe.. alhmdlh..:D

Sesi makan2, bertanya khabar, borak2, bertukar2 pandangan, berbalas2 salam, & sesi wajib ;sesi fotografi dengan pengantin…;)

Masa bergerak keluar dari rumah pengantin jam dah menunjukkan pukul 3.30ptg. Pakcik kata nampak gayanya memang tak sempat la nak pergi majlis walimah ukht nik aisyah & pasangan. Sampai kat seksyen 4 aje dah pukul 4.15ptg. Selepas hantar pakcik, Naza BHA 678 yang membawa hati2 yang penuh tawakkal (berharap agar majlis ukht nik aisyah belum berakhir lagi) pun meluncur laju menuju ke Sec 7 untuk menerjah Dewan Melur di mana majlis berlangsung. Sampai2 aje, memang dah tak ramai orang. Waitress2 yang kat situ pun dah siap2 nak kemas2. Perut pun memang dah sedia penuh dari rumah akh Usayd tadi, jadi kami sekadar menjamah pemanis mulut saja di sini. Selepas sesi beramah mesra dengan family pengantin (siap tanya dari caterer & mak pengantin lagi dari mana mereka dapat alas meja & sketting meja makan – untuk PKN – semangat PKN tu..hehe..) & sesi fotografi, kami pun menuju destinasi seterusnya ke Klang. Then, makcik ajak minum petang kat rumah makcik. Kira jaulah juga la ni. Goreng keropok, minum air & makcik pun buka isu semasa (topik panas..! ermm...). Tak sedar hari dah nak dekat Maghrib. Kami pun minta diri untuk beransur & tertutuplah sudah tirai 1 hari yang penuh nikmat ini...Syukur alhamdulillah atas kemanisan ukhwah yang Kau titipkan dalam hati hamba2 Mu yang kerdil ini. Moga ia nya kan berkekalan sebagai peneguh pancang kaki kami di jalan yang meletihkan ini. Ameen...

  • 3 pasangan yang diraikan pada hari ini;

-Akh Usayd & pasangan

-Ukht Nik Aisyah & pasangan

- Pakcik Roslan Mohammad & pasangan (jujur cakap ni, betul2 nampak mcm pengantin baru..kalau x caye boleh tengok gambar sbg bahan bukti..:D)



0 ulasan:


Copyright by by RnB Salam and Ikhwan. Powered by Ikhwaner