Isnin, Februari 23, 2009

Cara Mudah Mengendalikan Majlis Rasmi & Aktiviti Riadah Syarikat

Pendahuluan

Mengendalikan sesuatu majlis merupakan satu tugasan yang agak sukar bagi sesetengah orang, tetapi nampak mudah apabila dilakukan oleh orang lain. Mengapa begitu?

Adakah mengendalikan majlis memerlukan kemahiran yang tinggi? Adakah perlu menghadiri kursus untuk mengendalikan majlis?

Sebenarnya, mengendalikan sesuatu majlis bukanlah satu tugasan yang sangat sukar. Namun, tugas ini memerlukan perancangan awal yang teliti. Setiap majlis yang sempurna dan berjalan dengan baik memerlukan perancangan pada tahap awal, pada tahap pertengahan dan pada tahap akhir. Perancangan yang sebegini memberi peluang kepada anda untuk mengenal pasti semua kelemahan yang ada dan mencari jalan penyelesaian yang terbaik. Yang penting, anda harus tahu matlamat majlis dan cara untuk anda mengendalikannya. Tentukan tema majlis dan yang paling penting, bajet bagi sesuatu majlis itu.

Mengendalikan sesuatu majlis atau acara tidak hanya tertumpu kepada majlis makan malam, majlis perkahwinan dan sebagainya tetapi merangkumi pelbagai acara lain yang berkaitan. Buku ini akan membincangkan cara-cara mudah untuk mengendalikan majlis rasmi, majlis tidak rasmi, majlis anjuran syarikat seperti majlis makan malam dan juga team building, hari keluarga dan acara yang paling digemari, iaitu mencari harta karun atau lebih senang dikenali sebagai treasure hunt.

Lazimnya, acara-acara ini dianjurkan oleh syarikat-syarikat dengan tujuan untuk meraikan kakitangan, menyambut ulang tahun syarikat atau mengumpul dana. Cara itu juga boleh dianjurkan sebagai satu kolaborasi antara dua atau lebih syarikat yang ingin bekerjasama atau meraikan sesuatu kejayaan.

Walau apa jua majlis yang ingin dianjurkan, perancangan awal adalah sangat perlu.


Kandungan

Pendahuluan :

1. Mengendalikan Majlis Rasmi, Majlis Makan Malam dan Majlis Perkahwinan

1.1 Apakah maklumat-maklumat yang diperlukan untuk merancang majlis?
  • 1.1.1 Jumlah tetamu yang bakal dijemput
  • 1.1.2 Tempat yang sesuai
  • 1.1.3 Tema majlis
  • 1.1.4 Penyediaan kad jemputan
  • 1.1.5 Menu
  • 1.1.6 Hiasan dewan
  • 1.1.7 Buah tangan untuk tetamu
  • 1.1.8 Dif-dif kehormat
  • 1.1.9 Atur cara majlis
  • 1.1.10 Susunan dewan
- Kedudukan pentas
- Hiasan pentas
- Meja makan dan tempat duduk hadirin
  • 1.1.11 Pengacara majlis
  • 1.1.12 Penyambut tetamu
  • 1.1.13 R.S.V.P
  • 1.1.14 Penyediaan bajet
1.2 Perkara penting yang perlu anda fikirkan
  • 1.2.1 Dua minggu sebelum majlis
  • 1.2.2 Seminggu sebelum majlis
  • 1.2.3 Sehari sebelum majlis
  • 1.2.4 Hari majlis
  • 1.2.5 Selepas majlis tamat 38
2. Mengendalikan Majlis Tidak Rasmi

2.1 Apakah yang perlu anda lakukan?
  • 2.1.1 Tentukan tempat/venue
  • 2.1.2 Tentukan tarikh yang sesuai
  • 2.1.3 Tema majlis, jika ada
  • 2.1.4 Atur cara majlis
  • 2.1.5 Kad jemputan
  • 2.1.6 Menu
  • 2.1.7 Aktiviti sepanjang majlis
  • 2.1.8 Hiasan rumah
  • 2.1.9 Cenderamata untuk tetamu
2.2 Perkara penting yang perlu anda lakukan
  • 2.2.1 Jangan terperap di dalam dapur sepanjang malam!
  • 2.2.2 Buat senarai tentang perkara yang perlu anda lakukan sebelum majlis bermula
  • 2.2.3 Pilih untuk melakukan perkara yang anda mampu sahaja dan serahkan tugas lain kepada pihak kedua

3. Mengendalikan Majlis Yang Dianjurkan Oleh Syarikat

3.1 Maklumat yang diperlukan dan cara untuk mendapatkannya

  • 3.1.1 Jumlah kakitangan yang akan hadir
  • 3.1.2 Tempat
  • 3.1.3 Menu 64
  • 3.1.4 Aktiviti 65
  • 3.1.5 Cenderamata 66
  • 3.1.6 Kos-kos lain
3.2 Bagaimanakah untuk memastikan semua kakitangan hadir?

3.3 Contoh kertas kerja pengurusan

3.4 Perkara lain yang perlu diambil perhatian
  • 3.4.1 Tema majlis 74
  • 3.4.2 Dif-dif kehormat 74
  • 3.4.3 Atur cara majlis
  • 3.4.4 Kad jemputan
  • 3.4.5 Selesai majlis
4. Mengendalikan Hari Keluarga atau Lawatan bagi Syarikat atau Persatuan

4.1 Apakah perkara yang perlu dilakukan?
  • 4.1.1 Penubuhan ahli jawatankuasa
  • 4.1.2 Urusan penyertaan
  • 4.1.3 Tempat dan aktiviti yang sesuai
  • 4.1.4 Aktiviti yang sesuai
  • 4.1.5 Penyediaan makanan
  • 4.1.6 Cenderamata
  • 4.1.7 Kertas kerja pengurusan
5. Mengendalikan Acara Bina Pasukan (Team Building)

5.1 Apakah yang dimaksudkan dengan team building?

5.2 Cara yang kreatif untuk membentuk kumpulan
  • 5.2.1 Biarkan semua peserta mencari ahli kumpulan mereka sendiri
  • 5.2.2 Mengira dengan cara mudah
  • 5.2.3 Kad warna
5.3 Idea-idea lain
  • 5.3.1 Bunyi binatang
  • 5.3.2 Menyelesaikan misteri
5.4 Aktiviti mental
  • 5.4.1 Analisis SWOT
  • 5.4.2 Analisis SWOT perniagaan
  • 5.4.3 Bagaimanakah menggunakan analisis SWOT ini?
  • 5.4.4 Analisis SWOT peribadi

6. Mengendalikan Acara Mencari Harta Karun (Treasure Hunt)

  • 6.1 Menganjurkan treasure hunt yang kreatif
  • 6.2 Kenapa perlu menganjurkan treasure hunt?
  • 6.3 Apakah pilihan yang ada?
  • 6.4 Idea kreatif dan pendekatan baru
  • 6.5 Tip-tip untuk menganjurkan treasure hunt di taman awam
  • 6.6 Permainan untuk kumpulan yang besar
  • 6.7 Cadangan untuk saiz kumpulan

7. Mengendalikan Acara Telematch

  • 7.1 Acara dalam telematch
  • 7.2 Permainan telematch
  • 7.3 Hadiah bagi pemenang

Penutup

0 ulasan:


Copyright by by RnB Salam and Ikhwan. Powered by Ikhwaner